Fa
un any, l’obrador José Navarro del municipi valencià de Quart de Poblet
revolucionà el mercat del forn i la reposteria amb el llançament d’una barra per només 20 cèntims. L’empresa ha seguit amb l’estratègia d’elaboració artesana de
productes a preus baixos a través d’un màrqueting semblant al de les grans
superfícies. Fa només uns dies a obert una nova botiga a Carlet (C/Enginyer Balaguer 103) i, en
els pròxims mesos, ho farà també en altres municipis de la província de
València i d’Alacant.
Navarro
convulsionà després de l’estiu de l’any passat el mercat de la farina en
distribuir 50.000 barres diàries a 20 cèntims. El sistema de franquícies amb
botigues pròximes a grans superfícies o cadenes de supermercats, com Mercadona
(com en el cas de Carlet que es troba a només uns metres), és el ‘leit motiv’
de l’obrador de Navarro, el mateix que aplica el producte que fabrica i ven:
una barra artesana a 20 cèntims d’euro. Des de fa unes setmanes ofereix una
altra barra encara més barata, a 15 cèntims, tot i que és més menuda. Este pla d’expansió
del forner ‘low cost’ inclou l’obertura indeterminada de botigues en franquícia
(ja en té 15 amb la de Carlet) i contractar fins a 300 persones de forma
directa i indirecta.
El
sector segueix patint la convulsió d’aquest nou operador ‘majorista’ i d'altres
factors vinculats a la caiguda del consum de pa (fa tres dècades es consumien
134 quilos per persona/any i ara només 36). Aquesta ‘revolució del pa’, com diu
l’eslògan de la franquícia, suposarà un gran colp per al gremi de forners, que
ja va veure minvades les seues vendes quan els supermercats començaren a oferir
pa a un preu molt més baix que els despatxos de pa. Això sí, la qualitat entre
el pa d’aquests obradors industrials a la dels nostres forns tradicionals no té
res a veure. En la butxaca dels consumidors està; o barat o qualitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario