jueves, 26 de diciembre de 2013

Aplega la "guerra del pa" a Carlet



Fa un any, l’obrador José Navarro del municipi valencià de Quart de Poblet revolucionà el mercat del forn i la reposteria amb el llançament d’una barra per només 20 cèntims. L’empresa ha seguit amb l’estratègia d’elaboració artesana de productes a preus baixos a través d’un màrqueting semblant al de les grans superfícies. Fa només uns dies a obert una nova botiga a Carlet (C/Enginyer Balaguer 103) i, en els pròxims mesos, ho farà també en altres municipis de la província de València i d’Alacant.

Navarro convulsionà després de l’estiu de l’any passat el mercat de la farina en distribuir 50.000 barres diàries a 20 cèntims. El sistema de franquícies amb botigues pròximes a grans superfícies o cadenes de supermercats, com Mercadona (com en el cas de Carlet que es troba a només uns metres), és el ‘leit motiv’ de l’obrador de Navarro, el mateix que aplica el producte que fabrica i ven: una barra artesana a 20 cèntims d’euro. Des de fa unes setmanes ofereix una altra barra encara més barata, a 15 cèntims, tot i que és més menuda. Este pla d’expansió del forner ‘low cost’ inclou l’obertura indeterminada de botigues en franquícia (ja en té 15 amb la de Carlet) i contractar fins a 300 persones de forma directa i indirecta.

El sector segueix patint la convulsió d’aquest nou operador ‘majorista’ i d'altres factors vinculats a la caiguda del consum de pa (fa tres dècades es consumien 134 quilos per persona/any i ara només 36). Aquesta ‘revolució del pa’, com diu l’eslògan de la franquícia, suposarà un gran colp per al gremi de forners, que ja va veure minvades les seues vendes quan els supermercats començaren a oferir pa a un preu molt més baix que els despatxos de pa. Això sí, la qualitat entre el pa d’aquests obradors industrials a la dels nostres forns tradicionals no té res a veure. En la butxaca dels consumidors està; o barat o qualitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario